Horizon – Zero Dawn

De când au apărut primele prezentări ale jocului, acum ceva vreme în urmă, mi-am zis că nah, alt joc cu vânătoare de mașini. Un fel de Far Cry Primal cu roboți pe post de sălbăticiuni.

Cum sunt atras iremediabil de jocurile open world, adică ladă de nisip, nu m-am putut abține și am început să urmăresc filmulețele youtube cu alții jucând. Sunt norocoșii cu canal youtube dedicat jocurilor care primesc o copie înainte de lansarea oficială. O strategie bună pentru a atrage cumpărătorii. Pentru mine, o chestiune excelentă pentru a decide dacă să cumpăr un joc sau nu. Sunt chiar jocuri care nu mă atrag, dar a căror urmărire îmi face plăcere. Țin minte Max Payne 3 (am jucat pe calculator primul Max Pain, fain de tot pentru acele vremuri – între timp mi-am pierdut însă interesul în jocurile liniare), am stat 8 ore într-o zi uitându-mă pe walkthrough. Experiența? A fost mai tare ca orice film James Bond! Urmează apoi jocurile de groază, pe care le jucam în tinerețe, tot pe calculator. Acum nu mai îmi plac să le joc (excepție The Last of Us, firește), dar tot mă uit pe youtube, jocul să fie inteligent! Apropo, Friday the 13th mi s-a părut inutil, părerea mea.

Să revin însă la Horizon – Zero Dawn. Grafica se încadrează în tiparele 2016 început de 2017. Personajul principal, Aloy, îmi reamintește de Ellie din The Last of Us (tot Sony, firește).

horizon-zero-dawn-01

Ce m-a uimit (nu numai pe mine), este lumea vastă a jocului, povestea destul de faină, modul în care creatorii au gândit începutul jocului, care se vrea un mic tutorial. Da, jocul nu are un tutorial așa cum poate suntem obișnuiți. Ceea ce nu este un lucru tocmai rău. Pentru mine, jocul mi se potrivește perfect. Se spune că pentru a îl termina este nevoie de peste 30 de ore. În momentul de față nu știu dacă cele 30 de ore sunt necesare numai pentru a merge pe firul poveștii, dar am auzit că unii l-au jucat și peste 60 de ore, încercând să acopere tot ceea ce oferă jocul.

Ce ne oferă? Vânătoare de animale-roboți, lupte cu bandiți și mistere vechi de când lumea. Descoperi ceva nou aproape de fiecare dată când te uiți după colț (un fel de a spune). O apariție cu totul specială, după părerea mea.

Studioul Guerilla Games din Amsterdam, cunoscut posesorilor de Playstation datorită francizei Killzone, a avut nevoie de șase ani pentru a finaliza Horizon Zero Dawn (s-a început lucrul în 2011), ceea ce se vede: frumusețea vizualului, povestea din joc, evoluția personajului etc. Uitându-mă mai atent, nu am putut să mă prefac că nu recunosc idei luate din Far Cry Primal, Tomb Raider, Uncharted, poate chiar și un pic din The Games of Thrones (mă refer aici la intrigă, la poveste). Guerilla Games a produs un mixt de SF, dramă, „furișatelea” și un sistem unic de luptă, din care nu putea lipsi „încetinitorul” gen Max Payne și de atunci prezent în nenumărate jocuri. O combinație foarte reușită între epoca de bronz și tehnica înaltă, între arc și sulițe și arme de foc, religie veche și ateism. Felicitări, Guerilla Games!

Nu stau acum să dezvălui povestea, atât cât am aflat-o din ce am vizionat. Aș strica plăcerea de a juca. Oricum, Horizon Zero Dawn se află pe lista mea de achiziție.

Din punct de vedere al modului de a juca din perspectiva persoanei a treia… avem de a face cu o anumită complexitate dată de alegerea de îmbunătățiri, îmbrăcăminte, abilități etc. Ca în Far Cry, avem liber arbitru în a alege cum vrem să străbatem lumea (prin forță sau pe furiș, omorând tot ce mișcă sau strecurându-ne printre mașinării). Armele sunt dintre cele mai diverse, o combinație între arme „clasice” și high tech (arc cu săgeți cu felurite focoase, capcane de tot felul), posibilitatea de a domesticii animale-robot (cel mai util este „calul electronic”, un mijloc de transport și mașinărie de luptă de bază – care, ca orice „jucărie”, se strică în urma atacurilor „confraților inamici” – aici mă așteptam la un fel de camuflaj, dar cred ă varianta asta ar fi fost prea… plictisitoare). Putem spune că Horizon – Zero Dawn este, printre altele, și un joc de tactică: dacă ai răbdare să planifici următoarele mișcări, dacă nu poți foarte bine alege genul „trage și pe urmă gândește”.

Harta este una destul de mare, activitățile principale și cele secundare fiind destul de numeroase.

Printre creaturile cele mai ciudate se numără Talneck, un fel de girafă, care aici are rolul jucat de turnurile cu antene din Far Cry. Te urci pe capul creaturii și aplici un mic override pentru a dezvălui harta regiunii. Ha!

horizon-zero-dawn-02

Altă chestie preluată este existența taberelor pe care trebuie să le cucerești (ai grijă să nu se dea alarma, ai posibilitatea de a elibera prizonieri… ring a bell?).

horizon-zero-dawn-04

Toate acestea sunt doar câteva elemente oferite în joc. Voi reveni cu amănunte și eventual filmulețe după ce pun mâna pe o copie.

🙂

horizon-zero-dawn-03

Lasă un răspuns

