Mafia III – Înainte de lansare

Sincer, nici nu știu de unde să încep. Seria Mafia reprezintă pentru mine ceva cu totul aparte. Țin și acum minte începutul primului joc din serie, cât de greu mi-a fost să scap de gloanțele ucigașului… Apoi chestia cu viteza legală (plătitul amenzilor de viteză dacă te lași prins de poliție) și de multe celelalte „chițibușuri” care a făcut Mafia să fie așa de îndrăgit. Printre care misiunea din port, absolut extraordinară! De final nici nu mai vorbesc!

Mafia 2… alt clasic superb. Tot încercând să scriu despre seria MAFIA m-am apucat să joc din nou Mafia 2. Chiar și după atâta timp (lansat în anul 2010, deci acum 6 ani!), jocul este super, iar grafica (pe PC) nu arată câtuși de puțin „obosită”. Motiv pentru care aștept cu nerăbdare noul Mafia 3, care din punct de vedere al graficii, nu are cum să arate rău. Cine nu a jucat Mafia 2, o poate face acum. Mai este timp până la lansarea seriei a 3-a și oricum nu are legătură (foarte mare) între ele, în afara faptului că vorbim de mafioți. Și de Vito… (nu mă refer aici la Adi de Vito, da?)

Mafia II
Mafia II

Văzând cum joacă unii Mafia III (așa sunt unii, au noroc să joace un joc cu mult înaintea datei de lansare – cu bilet de avion plătit de dezvoltator, tot tachimurii, o găselniță ai celor de la marketing, te face să scoți banul mai ușor din buzunar când vezi ce și cum, hehehe) cred că încep să înțeleg de ce unii dintre concetățeni își lasă mașina pe unde apucă. Să mori de râs și alta nu!

Ok, să revin cu picioarele în lumea Mafia III. Trebuie să recunosc de la bun început, m-am înșelat în privința graficii. Din ce am apucat să văd acum ceva mult timp în urmă, din „prezentările” celor de la 2K (trailere, beta videos etc.) aveam impresia că avem de a face cu o grafică nu tocmai de ultimă generație, ca să mă exprim mai elegant. Dar mă bucur că m-am înșelat. Din toate walkthrough-urile vizionate îmi dau seama că Mafia III este din punct de vedere al graficii, un joc mai mult decât ok. Am observat ici și colo câteva „derapaje”, care însă nu afectează experiența de joc în mod memorabil. Fiind un fin observator, mai ales datorită unei alte pasiunea de a mea, fotografia, am remarcat ceva ce nu am mai observat la Mafia și la alte jocuri: noaptea, când cobori din mașină (motorul se oprește), farurile se sting fluid, nu brusc. Foarte tare, este de un realism ceva de speriat. Ce am mai observat, atunci când tragi într-un inamic, ai chiar impresia că tragi într-o persoană reală: se împleticește, își pierde echilibrul, se „simte” impactul glonțului mai mult ca la alte jocuri cu ștaif. Ce nu am apucat însă să văd este îndoirea tablei mașinii pe care o conduci. Dacă este să mă uit în urmă. la Mafia 2, nu este chiar așa de rea. Dacă tot am adus vorba de mașini, tare aș vrea să știu dacă în Mafia 3 poți face pe taximetristul, așa, de relaxare. Până acum, din cele citite, se pare că nu (nici în Mafia 2 nu se poate, din păcate).

2k_mafia3_e3_bayou_drive

Dar despre ce este vorba? Personajul pe care îl controlăm în joc este Lincoln Clay, un veteran ar războiului din Vietnam, un băiat de culoare (chestia asta cu afro-americani, ts, ts, începe să devină clișeu, vezi și Watch Dogs 2 – și nu, nu sunt rasist și nu am nici o problemă în acest sens, doar observ că de când un anumit președinte a ajuns de culoare, ca să zic așa, totul devine trendy în a avea pe cineva de culoare, undeva sau peste tot, na!). Întors la vatră, în New Bordeaux, în 1968 (în realitate vorbim de New Orleans, a căror clădiri sunt preluate întocmai), dorește să se lase de „mafioțeală”. Din păcate pentru el și foarte bine pentru noi, că altfel nu am mai fi avut ce juca, familia lui surogat (cum altfel, protagonistul este orfan) este trădată și ștearsă de pe fața pământului de mafia originală, adică cea italiană, capisci (familia surogat era un fel de hipstereală mafioso de culoare)? Și cum băiatul nostru de băiat se respectă, vrea răzbunare cu orice preț. Așa că se pune pe treabă și își clădește propriul clan mafiot. Prin ce mijloace? Prin toate mijloacele posibile, premise și nepermise. Pe scurt: în stil mafiot! Pentru cine vrea să își strice plăcerea să vadă cum și în ce fel, este invitat să dea o tură pe net, găsește cu siguranță informații suficiente, inclusiv clipuri video. Eu vreau doar să punctez câte ceva despre Mafia 3, nu să divulg „secrete”. Povestea… Cum un imperiu, fie el și mafiot, nu se poate clădi de unul singur, Clay al nostru are trei locotenenți, o femeie și doi bărbați. Casandra, o femeie de culoare, un ucigaș cu sânge rece. Vito Scaletta, vechiul nostru pretenar din Mafia II și Thomas Burke, șeful mafiei irlandeze (irlandez sadea). Plus alții în roluri secundare.

outfit01

Casandra este șefa grupării mafiote haitiene. Ciudat, Clay al nostru îl kilărește pe șeful haitienilor, Baka. Casandra îi ia locul. Fiind fomeie, se aliază cu Clay – asta pentru că cine poate înțelege pe deplin femeile, nu?

Vito Scaletta este mafioso davvero, un fel de șef de clan peste districtul River Row și face parte din familia Marcano. Șeful familiei Marcano, Sal, nu prea este încântat de Vito al nostru, care a trebuit să părăsească Empire Bay (vezi Mafia 2) în urma unei negocieri. Așadar, Sal se decide să îl lichideze. Numai că intervine Clay și îi salvează viață. Drept recunoștință, Vito se înfrățește cu Clay și luptă să elimine familia Marcano de pe fața pământului american.

Thomas Burke, irlandezul, conduce banda mafiotă a irlandezilor din New Bordeaux, centrul de comandă fiind un centru de colectare fiare vechi (pe românește),  Burke’s Iron & Metal. Burke a lucrat și el pentru Marcano. Numai că atunci când o operațiune mare a mers prost, Sal Marcano i-a preluat afacerea. Irlandezul se alătură grupării lui Clay pentru a își recâștiga „imperiul”.

Cam atât despre „poveste”. Restul este bine să fie descoperit de jucător.

Harta, adică dimensiunea jocului open world: avem ceva districte de explorat.

Bayou Fantom, format din mlaștini cât cuprinde, situat la periferia din sud a orașului. Taman bun pentru traficanții de arme și de cazangii clandestini. Firește, district controlat de familia Marcano.

Barclay Mills, district industrial, controlat de Enzo Conte, un membru al familiei Marcano. Districtul este situat în vestul orașului. Ca activități, enumerăm colectarea gunoiului și traficul cu bunuri furate.

Delray Hollow. A fost controlat inițial de organizația mafiotă a celor de culoare (Black Mob), până când aceștia au fost eliminați de mafia italiană. Zona este controlată acum de Dixie Mafia, aliată cu cea a familiei Marcano. După cum se vede, se îmbină chiar elemente reale. Districtul este folosit în special pentru traficul cu heroină și prostituate, așadar un fel de cartier roșu. Interzis minorilor, da?

Downtown, centrul orașului, firește controlat de familia Marcano. Operațiuni de construcții și luare de mită.

French Ward. Cartierul Francez – controlat de Lou Marcano, membru al familiei italiene. Districtul este folosit pentru trafic cu heroină și prostituție.

Frisco Fields, un cartier al bogătașilor, cu case faine și multe spații verzi. Controlat de un clan rasist intitulat Southern Union în parteneriat cu atotputernica familie Marcano . Este folosit pentru prepararea PCP, cunoscut drept praful îngerilor sau Sernyl.

Pointe Verdun. District controlat inițial de banda irlandezului și apoi de cea a lui Marcano, după ce l-a înlăturat pe Burke. Folosit pentru contrabandă cu băuturi alcoolice.

River Row, o parte a portului orașului. Condus de Vito Scaletta pe vremea când lucra pentru familia Marcano. Folosit pentru operațiuni cu mărfuri de contrabandă, marijuana și arme.

Southdowns. District controlat de Tommy Marcano și implicit mafia italiană. Activități: lupte ilegale în cușcă, jocuri de noroc, contrabandă cu bunuri furate.

Tickfaw Harbor. Cum spune și numele, este un port (industrial). Condus, firește, de familia Marcano. Folosit pentru contrabandă cu mașini furate și produse petroliere.

Harta:

new_bordeaux_map

Vehicule
Nu stau acum să scriu despre toate, așa că iată o listă.

1955 Alfa Romeo Giuletta Spyder Convertible IT
1963 Buick Riviera Sedan US
Buick Roadmaster Wagon US
1964 Cadillac Deville Sedan US
1954 Cadillac Series 62 Limousine US
1963 Cadillac Series 62 Convertible US
1968 Checker Marathon [A11] Sedan US
1954 Chevrolet Advance-Design 3100 Pick-up US
1953 Chevrolet Bel Air Convertible US
1956 Chevrolet Bel Air ‘Shubert Beverly’ Coupé US
Chevrolet C-10 Van / MPV US
1968 Chevrolet Camaro Mk.I Coupé US
1968 Chevrolet Corvette ‘Shubert Frigate’ C3 Coupé US
1964 Chevrolet El Camino Pick-up US
Chevrolet Nova Coupé US
1968 Chevrolet Suburban Off-road / SUV US
Chevrolet Task-Force 3800 ‘Potomac’ Simple truck US
Datsun 240Z Coupé JP
Datsun 510 Coupé JP
1959 Dodge Coronet Sedan US
1968 Dodge Coronet Coupé US
1968 Dodge Coronet Convertible US
1967 Ford Bronco Off-road / SUV US
Ford Country Squire Wagon US
1967 Ford E-Series Van / MPV US
1965 Ford F-100 Pick-up US
1969 Ford Mustang Boss 429 MkI Coupé US
1955 Ford Thunderbird [40] Convertible US
1955 Ford Thunderbird ‘Smith Thunderbolt’ [40] Convertible US
1964 Imperial Crown Sedan US
Kaiser Jeep M-715 Off-road / SUV US
Kenworth 524 Trailer truck (tractor) US
1969 Lincoln Continental Mark III Coupé US
1967 Mercury Monterey US
1960 Oldsmobile 88 US
1966 Oldsmobile Toronado Coupé US
1965 Pontiac Bonneville Sedan US
1960 Pontiac Catalina US
Volkswagen [Typ 1]

mafia-iii-screenshot-46

Arme. Sunt o mulțime de arme, de la pistoale și până la puști cu lunetă (cu infraroșu). Cum ne-am obișnuit și de la celelalte jocuri Mafia, avem grenade și cocktailuri Molotov. Și să nu uităm de cuțitul lui Rambo (apropo, geaca lui Clay îmi aduce al naiba de mult aminte de cea a lui Rambo din First Blood)!

2916821-mafiaiii_trailer_03

Poliția. Ofițerii de poliție te vor aresta dacă ești prins făcând fărădelegi. Cetățenii vor suna la poliție dacă sunt martori la o crimă. Noroc că pe vremea aceea nu exista telefoane mobile, așa că cetățenii vigilenți trebuie să fugă la un telefon public. Așadar Clay poate urmări și neutraliza pe cetățeanul model. Pff… sper să nu se creadă nimeni un Lincoln Clay în viața reală. Prezența poliției și timpul de răspuns al acesteia depinde de zona în care te afli. Numărul polițiștilor și timpul de răspuns din zonele sărace este unul mic, respectiv mare (timpul de reacție adică), cum ar fi de exemplu în Delray Hollow față de zona oamenilor înstăriți, cum ar fi Frisco Fields. Cum protagonistul jocului este unul de culoare, poliția îl va opri și chestiona dacă li se pare suspectă prezența lui în cartiere predominant ocupate de albi sau dacă îl găsesc într-un loc unde nu ar trebui să se afle. Clay primește avantaje în timp ce jocul înaintează. Serviciul de telefonie poate fi dezafectat temporar pentru a împiedica cetățenii să sune potera. Poliția poate fi mituită pentru a retrage potera de pe urmele sale sau pentru a ignora actele sale criminale pentru o scurtă durată de timp.

Afacerile din Mafia 3. Negustorul de arme, apare la chemarea lui Clay de regulă într-o dubiță banală (ca să nu atragă atenția). Găselniță foarte faină. În acest fel de poți aproviziona cu ce ai nevoie pentru misiuni și nu numai. Negustorul, om care se respectă, îți poate pune la dispoziție toate armele, vestele și injecțiile cu adrenalină pe care le-ai deblocat în joc. Bun băiat, zău așa.
Burke’s Iron & Metal – locul în care se dezmembrează mașinile. Nu am confirmare, dar cred că este similar cu cimitirul de fier vechi a lui Bruski din Mafia 2.
În rest, nimic de spus, asta pentru că nimeni nu știe sau nu vrea să spună nimic. Există posibilitatea de a jefui magazine, baruri, stații de benzină? Bănci (de ce nu?)? Din câte am putut vedea din clipurile video ale norocoșilor invitați de 2K să joace și să înregistreze jocul, avem în continuare restaurante, magazine cu îmbrăcăminte, am văzut benzinării, iconițe verzi cu cruce – de fapt cutii de prim ajutor de unde îți poți restabili sănătatea, apoi alte semne, gen frunză verde (de salcâm, ce aș mai be tutun, hahahaha)… o fi „iarbă”? Am văzut de asemenea baruri, gen birt, hoteluri, moteluri și bordeluri, firește.

3081656-2k_mafia3_e3_kill_lou_stalking

Mulți se întreabă pe forumuri dacă va exista case sigure, unde eventual să îți salvezi jocul. Di ce am văzut, safe house există în mai multe locații pe harta jocului. Știu cu siguranță că, la fel ca în GTA V, Clay are posibilitatea de a își salva banii. Am văzut două informații legate de bani, cei pe care Clay îi are în portofel și cei pe care îi are în seif (așa se spune, că banii pot fi depozitați într-un seif din locuința personală). Dacă mori, banii din portofel dispar, așa că ar fi bine să nu ai prea mult cașcaval la tine. Casele sigure vor apărea în fiecare district după ce acesta este curățat și cucerit.

Mi s-a părut foarte tare partea cu „retaliation” (represalii): dacă ești catalogat ca inamic pentru una dintre bandele de răufăcători, șeful acelei bande trimite echipe să te elimine, în mașini. Atunci fie te oprești și îi elimini, fie o iei la sănătoasa.

Partea de video arată fain. Mai ține cineva minte becurile farurilor de acum 30 de ani? Atunci când opreai lumina la o mașină, becurile incandescente se stingeau lent, ca și cum ai folosi un dimmer. Ei  bine, așa se întâmplă și în Mafia 3! Cine este șofer, știți foarte bine cum este să conduci la apus sau răsărit cu soarele în față și asfaltul ud. Ce pot spune, toate acestea sunt foarte bine redate în joc. Ce mi-aș dori este să pot să folosesc ochelari de soare la volan, gen buton de pus pe nas și de dat jos. Ce tare ar fi!
Noaptea, atât natura (din mlaștină), cât și orașul arată fabulos. Luna plină este bine redată. Realism la maxim pentru un joc video. Unii se plâng de inteligența artificială. Aceasta este destul de ok. Cred că vor mai trece ani până când puterea de calcul și tehnologia va ajunge să se poată lăuda cu un AI individual pentru toți omuleții dintr-un joc!
Crocodilii din mlaștini… ce animăluțe drăgălașe. Dacă vrei o tură de înot, ai grijă, că te apucă de ce nimeresc și ești halit. Pentru cei mai sociabili, eh, psihopătuți, ai posibilitate să îi hrănești cu adversari, hehehe.
Ploaia… ei bine, o chestie pe care la început nu am apreciat-o cine știe ce, dar cu cât am acordat atenție detaliilor, cu atât mi-am dat seama că m-am înșelat. Prima ploaie pe care am văzut-o a fost spre asfințit, pe lumină destul de puternică. Ploaia arăta de fapt ca niște liniuțe strălucitoare în mișcare de sus în jos (mă gândesc cum ar fi arătat dacă mișcarea era inversă, hahaha). Fiind în mașină, efectul de ploaie era amplificat. Prima reacție, WTF… apoi, peste nu știu câte vizionări de clipuri, am dat peste unul în care am putut observa „în voie” efectele de ploaie și pot spune că este ok. Nu cred că se atinge nivelul ploii din Watch Dogs, de exemplu, dar nu le poți avea chiar pe toate. Mi-a plăcut modul în care personajul nostru se udă (cred ca m-aș fi tăvălit de râs dacă ar avea posibilitatea să deschidă și să folosească o umbrelă – o umbrelă mare, neagra, stil înmormântări de mafioți și în cealaltă mână o lupara, hahahaha).
Trecerile de la zi noapte zi sunt foarte spectaculoase, încercați-le în mlaștini, wow! Aștept să văd cum ar arăta o furtună!

mafia-iii

Altă chestie faină: oglinda retrovizoare chiar este retrovizoare în timp real! Păcat că este amplasată prea sus, părerea mea și a multora. Nu se știe dacă poate fi dezactivată sau nu. Sau eventual mutată…

Ca în orice joc open world care se respectă, există și bărci, să te dai în ele. Inclusiv bărcile alea americane speciale pentru mlaștini, cu elicea de avion în spate… Legat de bărci: atenție la vastele tuneluri de sub întreg orașul! Așadar poți ajunge dintr-un punct în altul al orașului folosind… barca, pe apă!

Muzica este SUPER, din câte mi-am putut da seama din prezentările celor de la 2K.

Misiunile, ha, ai libertate totală în modul de abordare. O adevărată plăcere de a juca.

Detaliile sunt faine și ele, bine redate. Ce nu mi-a plăcut foarte mult este dinamica pietonilor și a inamicilor atunci când de exemplu dai cu mașina peste ei sau când explodează o grenadă la picioare. Normal ar fi atunci când folosești grenada să fie făcuți bucățele, nu să fie aruncați/împinși ca o bucată de lemn.

Cât despre misiuni, ehei, poți folosi forța brută în cel mai pur stil John Wayne, adică cu toate armele fumegând, o poți ataca în cel mai pur stil Hitman, adică pe furișate cu pistolu’ cu amortizor de zgomot, sau, dacă ești prea leneș, chemi întăriri, adică pistolari de ai tăi să te ajute la făcut curățenie. Capisci? Armele le poți comanda din dubă, în funcție de cum vrei să abordezi misiunea.

În încheiere, dragi tovarăși pretini… abia aștept să îl pot instala. Vor urma cu siguranță nopți albe! În ciuda nemulțumiților care comentează că s-a stricat seria Mafia introducându-se un personaj de culoare, că din punct de vedere istoric nu a existat nici o amenințare din partea afro americanilor la adresa mafiei italiene, bla bla bla. Este un joc care promite ore multe de distracție! Și nu mă refer aici la kilăreală. Ci la explorarea naturii și a orașului, hehehe.

București, 25 septembrie 2016

mafia-3

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s